Groei in Impact: wat belemmert sociale ondernemingen om te groeien?


De belemmeringen om te groeien zijn voor de 20 sociale ondernemingen in kaart gebracht. Tijdens de werkconferentie op 17 april 2018 gaat het echte werk beginnen, aan de slag met het professionaliseren van een (of twee) thema’s die nodig zijn om te groeien in impact!

HRM: Hoe vind je reguliere vakmensen als controllers, projectleiders, HR adviseurs, die het ook nog leuk vinden om bijzondere collega’s te begeleiden bij het werk? vakmensen die zowel vakinhoudelijk als sociaal - met hart voor de doelgroep - goed functioneren. De arbeidsvoorwaarden bij deze ondernemingen zijn vaak minder concurrerend, het werk juist extra uitdagend. De eigenaar-directeuren doen veel zelf, werken voor een bescheiden beloning. Hoe bevlogen medewerkers werven en behouden?

Marketing en branding: Bij 11 van de 20 ondernemingen is een vraagstuk omtrent marketing en branding. Er is een spanningsveld tussen aan de ene kant het concurreren op kwaliteit/ prijs en aan de andere kant het overbrengen van de sociale boodschap zo, dat de brand versterkt wordt en opdrachtgevers (vaker) over de streep worden getrokken. Hoe profileer je jouw bijzondere bedrijf: met de kwaliteit van je product of dienst, met je maatschappelijke missie, of beide? Wat is jouw verhaal?

Instroom van de doelgroep: Hoewel er genoeg mensen wachten op passend werk, zijn zij toch niet altijd goed vindbaar. Gemeenten en UWV hebben net niet die toegang die het vinden van deze medewerkers vergemakkelijkt. De uitvoering van de wet- en regelgeving verschilt per gemeente. Veel ondernemers zien door de bomen het bos niet meer en zijn veel tijd kwijt aan het uitzoeken, aanvragen en wachten totdat een aanvraag is afgehandeld. Hoe krijg je de juiste mensen binnen? Wat zijn best practices uit gemeenten?

  • Home
  • Nieuws
  • Groei in Impact: wat belemmert sociale ondernemingen om te groeien?

Structuur, processen en systemen: Bij de kleinere bedrijven (<10) speelt het “normale” vraagstuk van standaardisatie van bedrijfsprocessen die nodig is bij groei. De eerste focus voor sommige ondernemingen is dan ook om orde te scheppen in structuur, workflow, systemen. Bij iedere nieuwe groeifase kan het herinrichten van de organisatie nodig zijn. Met het oog op het opschalen (grotere orders, nieuwe allianties, of starten van nieuwe locaties, etc.) zal de bedrijfsvoering moeten worden aangepast om toekomstbestendig te worden. Hoe organiseer je je (vaak kleine) bedrijf zodat je groei aan kunt?

Sociale aanbesteding: Sociale ondernemingen passen niet in de bestaande aanbesteding-structuren, terwijl zij - als geen ander - behoefte hebben aan een stabiele werkstroom (dat komt ten goede aan de medewerkers). Grote bedrijven concurreren vaak louter op prijs bij een aanbesteding. Welke mogelijkheden zijn er – zowel bij overheden als in het bedrijfsleven - om de procedures toegankelijker te maken voor sociale ondernemingen? Dit vraagstuk wordt vanuit de kennispartners opgepakt.

Financiering: De meeste van de onderzochte ondernemingen zijn – bescheiden - winstgevend, hebben een goed lopend bedrijf en een stabiele klantenkring. De marges zijn niet groot en om op te schalen is externe financiering nodig. Deze te verkrijgen is ingewikkeld, de voorwaarden verschillen bij de verschillende investeerders. Welke mogelijkheden en welke voorwaarden zijn er om die goede lening krijgen?


  14 mrt. 2018   admin